Over ons

kronkel_roze

Wij kenmerken ons door een open karakter, laagdrempeligheid en een gemoedelijke sfeer. Een school waar veel aandacht is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en een veilige leeromgeving. De school wordt bezocht door ongeveer honderd leerlingen. Allen uniek, allen bijzonder.

 

Wij zijn een school in beweging, gericht op de toekomst. Zo maken wij bijvoorbeeld een enorme ontwikkeling door op het gebied van ICT en is er schoolbreed aandacht voor Engels. Wij leren onze leerlingen graag hoe zij moeten denken, niet wat zij moeten denken.

1_teamfoto

“Leerrijk en waerdenvol”

kronkel_roze

Onze opdracht is helder maar niet altijd eenvoudig: onze leerlingen verlaten de basisschool met een goed gevulde rugzak, voorbereid op een volgende grote stap.

 

Oriënteert u zich op een basisschool voor uw kind en bent u nieuwsgierig naar onze school, onze werkwijze en ons team? Wij geven u graag de gelegenheid om een weloverwogen schoolkeuze voor uw kind te maken. Neemt u gerust contact met ons op. Uiteraard bent u van harte welkom op onze school voor een inhoudelijk gesprek en een rondleiding om onze goede sfeer te proeven en kennis te maken met ons onderwijs.

Missie en visie

Missie en visie

kronkel_roze

Het onderwijs
“Ieder kind is uniek en elk kind is anders” vormt de basis van ons onderwijs. OBS De Waerdenburght streeft naar onderwijs op maat, waarbij er rekening wordt gehouden met de verschillen tussen leerlingen en waar het onderwijs wordt afgestemd op de behoeften van de leerlingen. Zelfvertrouwen, samen werken en verantwoordelijkheid zijn in ons onderwijs belangrijke uitgangspunten.

 

Waarden
Kinderen hebben recht op een zorgzame samenleving die naar ze omkijkt, voor ze zorgt en optimale kansen biedt. Bij ons op school betekent dit dat wij het welbevinden van kinderen hoog in het vaandel hebben staan.
Wij leren onze leerlingen om betrokken te zijn bij de wereld om hen heen. Zo worden de leerlingen wereldburgers en zien zij dat verschillen tussen mensen kansen biedt. Respect is daarom een belangrijke waarde bij ons op school. De leerlingen worden voorbereid op een zelfstandige positie in de maatschappij waarbij zij zelf verantwoordelijkheid kunnen dragen.
Ouders/verzorgers zijn gelijkwaardige gesprekspartners. Samen met hen willen wij komen tot een maximale ontplooiing van de talenten van alle kinderen die aan ons zijn toevertrouwd.

 

Doelstellingen
Ons onderwijs is ingericht op de maatschappij van nu, de 21e eeuw. Dat betekent dat wij kinderen met hun talenten begeleiden om zichzelf samen met anderen te ontwikkelen. Daarom vinden wij samenwerken, communiceren, sociaal vaardig zijn, creativiteit, cultuur, sport en spel, van groot belang.

 

Onze mooiste ontwikkeling
Wij optimaliseren het partnerschap met ouders. Leerkrachten en ouders zijn in samenwerking betrokken bij de groei en ontwikkeling van de individuele leerling. Wij stemmen de thuis- en schoolsituatie zo goed mogelijk op elkaar af door voortdurend met elkaar in gesprek te blijven en rekening te houden met de behoeften van leerlingen ten aanzien van hun ontwikkeling.

21st-century-skills-298x300

Team

kronkel_roze

Het team van onze school bestaat uit een enthousiaste en goed gekwalificeerde groep mensen, die dagelijks met veel plezier onze leerlingen onderwijst en begeleidt. De teamleden blijven door jaarlijkse team- en individuele scholing op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs. Naast ons team zijn er met regelmaat stagiaires in onze school te vinden.

 

Rinske Popta (directeur)
Vanaf augustus 2024 is Rinske directeur van OBS De Waerdenburght in Waardenburg en van OBS De Rietschoof in Opijnen. Zij heeft ervaring opgedaan in alle lagen van het onderwijs: van leerkracht, intern begeleider, beleidsmedewerker onderwijs tot directeur. Haar motto is 'onderwijs kan altijd beter' en met het team zet zij zich in om hier elke dag aan bij te dragen.

Werkdagen: dinsdag en vrijdag op De Waerdenburght.
directie@obsdewaerdenburght.nl

 

Irene van der Meijden - van Oorschot
(intern begeleider, specialist bewegingsonderwijs, kanjercoördinator)

Irene werkt sinds juni 2017 op onze school. Zij is de intern begeleider. Als IB'er is zij verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en heeft coördinerende en begeleidende taken. Zij helpt leerkrachten en ouders met hulpvragen over kinderen. Ze heeft een stevig netwerk met goede contacten opgebouwd in onze regio met externen die ons adviseren en ondersteunen.

Werkdagen: dinsdag, woensdag (oneven weken), donderdag.
i.vandermeijden@obsdewaerdenburght.nl

 

Cynthia Lemmen (leerkracht groep 1-2, remedial teacher)
Cynthia werkt sinds 2006 als leerkracht in het basisonderwijs. Daarnaast heeft zij de opleiding tot gedragsspecialist gevolgd. Met veel enthousiasme is zij augustus 2022 bij ons op school gestart als leerkracht groep 1/2 en remedial teacher.

Haar werkdagen zijn donderdag en vrijdagochtend (groep 1/2) en vrijdagmiddag (RT).
c.lemmen@obsdewaerdenburght.nl

 

Dagmar Boer (leerkracht groep 1-2)
Sinds 2019 is Dagmar Boer werkzaam op onze school als ervaren leerkracht voor groep 1/2. Zij is al jaren werkzaam als juf en draagt graag haar steentje bij aan de ontwikkeling van het jonge kind.

Werkdagen: maandag, dinsdag en woensdag
d.boer@obsdewaerdenburght.nl

 

Karin Bürgés (leerkracht groep 3-4)
Karin Bürgés is  sinds augustus 2024 onze leerkracht voor groep 3-4. Zij is een ervaren leerkracht die op verschillende scholen heeft gewerkt, waaronder ook op het speciaal onderwijs. Zij zet haar kennis graag in op de Waerdenburght.

Werkdagen: maandag, woensdag, donderdag, vrijdag
k.burges@obsdewaerdenburght.nl

 

Corinne Post (leerkracht groep 5-6)
Corinne Post is sinds augustus 2024 onze leerkracht van groep 5-6.
Zij heeft ervaring als leerkracht binnen onze stichting en zet deze ervaring graag in voor onze kinderen op de Waerdenburght.

Werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag
c.post@obsdewaerdenburght.nl

 

Irene van Gasteren (leerkracht groep 7-8)
Irene van Gasteren werkte sinds 2018 als onderwijsondersteuner. Zij is haar carrière begonnen in de kinderopvang en heeft een VVE-specialisatie. In 2019 is zij gestart met haar opleiding tot leraar basisonderwijs en staat bevlogen voor de groep.

Werkdagen: maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag.
i.vangasteren@obsdewaerdenburght.nl

 

Stacey de Koster (leerkracht groep 3-4, 5-6, 7-8, lid van de GMR, vakspecialist muziek)
Vanaf schooljaar 2023-2024 is Stacey werkzaam bij ons op school.
Stacey heeft veel affiniteit met muziek. Ze streeft er dan ook naar om dit een vaste plek te geven binnen ons onderwijs.
Ook is zij lid van de MR en GMR.

Werkdagen: dinsdag (gr. 3-4), woensdag (gr. 7-8), donderdag (gr. 5-6)
s.dekoster@obsdewaerdenburght.nl

 

Ondersteuners:

Marisca de Wilde
Werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag tot 14.00 uur
m.dewilde@obsdewaerdenburght.nl

Myrthe van Kampen
Werkdagen: maandag, dinsdag, donderdag tot 14.00 uur
m.vankampen@obsdewaerdenburght.nl

Gezonde school

kronkel_roze

Werken aan een gezonde jeugd en een gezonde toekomst voor uw kind. De scholen, de Gelderse Sportfederatie en de sportcombinatiefunctionarissen van de gemeente West-Betuwe (voorheen Geldermalsen en Neerijnen) zijn in september 2014 gestart met het project B-Fit.

 

B-Fit
B-Fit is een meerjarig, preventief actieprogramma van de Gelderse Sport Federatie (GSF) en heeft in Gelderland op verschillende scholen successen behaald in de strijd tegen overgewicht. B-Fit laat kinderen, ouders én docenten op een unieke manier kennismaken met gezond leven, bewegen en voeding. Het doel is kinderen er bewust van te maken dat fit zijn niet alleen goed is, maar dat het vooral ook leuk is om er mee bezig te zijn. het programma gaat op meerdere scholen in de gemeente West-Betuwe draaien. Leerkrachten zijn getraind om B-Fit op hun school uit te voeren. Iedere school kent een B-fit coördinator, zo ook OBS De Waerdenburght. In 2017 behaalden wij ons B-Fit certificaat, waar wij enorm trots op zijn.

 

Wat betekent dit voor u en uw kind?
Het programma bestaat uit diverse activiteiten die in de lessen aan bod komen. U kunt hierbij denken aan lessen over gezonde voeding, beweegtussendoortjes tussen de lessen, maar ook extra beweegmomenten tijdens de dag. Daarnaast vinden er pauze-activiteiten plaats en wordt er twee keer per jaar een B-Fit test gehouden: een test die de fitheid van de leerlingen meet. Verder is de B-Fit coach daadwerkelijk op school aanwezig om met de kinderen te sporten. Dit gebeurt onder en na schooltijd.

 

B-Fittest
Dit programma laat leerlingen, ouders en leerkrachten op een unieke manier kennismaken met gezond leven, bewegen en voeding. Het programma bestaat uit diverse onderdelen waaronder een B-Fittest. Dit is een fitheidstest die de conditie, de kracht, de lengte en het gewicht meet van de leerlingen. Het doel ervan is dat de leerlingen zien hoe fit ze zijn en of ze vooruitgang boeken. Alle leerlingen van groep 1 t/m 8 doen mee aan de B-Fittest. De uitslag van de test wordt geanonimiseerd opgeslagen en niet aan derden verstrekt. Mocht u bezwaar hebben tegen deelname aan de test door uw zoon/dochter, dan kunt u dit bij de groepsleerkracht kenbaar maken.

 

Meer informatie?
Mocht u nog vragen hebben over het programma B-Fit, dan kunt u een kijkje nemen op de website.

b-fitlogo

EU-Schoolfruit
Ieder schooljaar vraagt OBS De Waerdenburght deelname aan voor het EU-schoolfruitprogramma. Dit door de Europese Unie gesubsidieerde programma maakt het mogelijk dat alle leerlingen van onze school in de maanden November t/m Februari, drie stuks fruit en/of groente per week uitgereikt krijgen. Zo laten wij onze leerlingen kennismaken met een gezond voedingspatroon en veel verschillende soorten fruit en groente.

Bovendien hebben wij de woensdag ingesteld als fruit-groentedag. In de kleine pauze wordt aan het eten van fruit en groente een sterke voorkeur gegeven boven andere snacks. Wij hopen van harte dat u als ouder dit stimuleringsbeleid kunt en wilt ondersteunen.

schoolfruit

 

Schoolzuivel
Elk jaar schrijven wij ons in voor schoolzuivel. De deelnemende scholen krijgen wekelijks zuivelproducten voor de gehele school voor 20 weken lang. We ontvangen melk, yoghurt en karnemelk.

 

Schoolmaatschappelijk werk

Hierbij wil ik mezelf graag even voorstellen: Mijn naam is Kimberly van Mourik, moeder van twee jongens en inmiddels alweer 5 jaar werkzaam als schoolmaatschappelijk werker bij gemeente West-Betuwe.

Voor dit schooljaar ben ik verbonden aan jullie school.

Wat doet een schoolmaatschappelijk werker nu precies? Soms heb je als ouders/verzorgers zorgen of vragen over je kind of loopt het thuis niet helemaal lekker, bijvoorbeeld omdat de opvoeding van je kind veel van je vraagt. Soms is je kind stil en verdrietig of juist heel erg snel boos en weet je niet goed wat er aan de hand is. Soms heb je als gezin te maken met (meerdere) problemen en heeft je kind hier last van, al doe je nog zo goed je best als ouder.

Ook kan de leerkracht signaleren dat een kind zich opvallend gedraagt, geen gelukkige indruk maakt of zijn er zorgen over de ontwikkeling van het kind. De leerkracht zal dit altijd eerst met u bespreken en samen kan besloten worden om schoolmaatschappelijk werk te betrekken.

De schoolmaatschappelijk werker kan vervolgens onderzoeken wat er speelt en meedenken welke ondersteuning een kind of een gezin goed kan gebruiken. Dit gebeurt door middel van gesprekken met u als ouder, de leerkracht en/of de intern begeleider en als het kind oud genoeg is, soms ook met het kind. Samen proberen we een vorm van ondersteuning te vinden waarvan we denken dat dat uw kind of jullie gezin verder kan helpen. Indien nodig kan het schoolmaatschappelijk ook verwijzingen maken. Het doel is altijd dat het kind weer beter in zijn of haar vel komt te zitten en zich daardoor zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen.

Naast het bieden van ondersteuning aan het kind en/of gezin bieden wij ook groepstraining aan. Voor meer informatie verwijs ik u naar de folder.

Mocht u gebruik willen maken van het schoolmaatschappelijk werk dan kunt u dit aangeven bij de leerkracht van uw kind of bij de intern begeleider van jullie school. Aanmelden bij het schoolmaatschappelijk werk gaat altijd middels een aanmeldformulier, deze is verkrijgbaar op school.

Hartelijke groet,

Kimberly van Mourik

 

schoolmelk-300x300

Over Fluvium

kronkel_roze

Fluvium biedt openbaar onderwijs aan circa 2200 leerlingen op negentien scholen in West Betuwe en Neder-Betuwe. Bij alles wat we doen staat de ontwikkeling van het kind centraal.

 

Iedere school heeft een eigen identiteit en missie binnen de gezamenlijke koers. Samen leren, werken en leven krijgen alle aandacht. Bij Fluvium werken ongeveer 250 medewerkers. Zo goed als wij voor onze leerlingen zorgen zo goed willen wij zijn voor onze professionals. Zij vormen de kern van onze onderwijskwaliteit.

fluvium_logo